عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 2 تير 1403
بازدید : 1989
نویسنده : کتابخونه


بیوساید گروهی از مواد شیمیایی بیوسیدال است که برای از بین بردن یا کنترل تعداد میکروارگانیسم های مضر استفاده می شود.

از این مواد به عنوان ضد قارچ یا ضد عفونی کننده نیز یاد می شود. غلظت، pH، دما، زمان تماس و هزینه از عوامل مهم در انتخاب این محصول می باشد. با آبان شیمی پالایش همراه باشید.



تفاوت بین بیوسیدهای اکسید کننده و غیر اکسید کننده

این مواد به دو دسته اکسیدی و غیر اکسیدی تقسیم می شوند. زیست‌کش‌های اکسیدکننده با اکسید کردن ساختار سلولی مواد باعث میکروب‌کش‌ها می‌شوند، اما زیست‌کش‌های غیر اکسیدکننده با ایجاد وقفه در تولید میکروارگانیسم‌ها و ماکرو ارگانیسم‌ها باعث ضدعفونی می‌شوند و در هنگام ورود به آب باعث اکسیداسیون نمی‌شوند. ازن، کلر و پراکسید هیدروژن بیوسیدهای اکسید کننده هستند و گلوتارآلدئید و DBNPA نمونه های غیر اکسید کننده هستند.

نقش بیوسیدها در تصفیه آب

بیوساید یک مهارکننده است که از نظر فیزیکی یا شیمیایی رشد باکتری های مضر در آب را کند یا از بین می برد. این مواد به عنوان عوامل ضد رسوب و ضد عفونی کننده در فرآیند تصفیه آب استفاده می شوند. همچنین از رشد خزه و جلبک در مخازن تصفیه و لوله های انتقال آب جلوگیری می کند. هر نوع بیوسید باکتری ها را می کشد و باکتری های موجود در آب را به روش های مختلف از بین می برد. به عنوان مثال، برخی از آنها به اندام های داخل سلولی می چسبند و عملکرد آنها را مختل می کنند. به گونه ای دیگر با اتصال به قسمت بیرونی تومور آن را از بین می برد. آنها از نوع بیوسیدهایی هستند که بر آنزیم ها به ویژه گلیکولیز اثر می گذارند و باعث اختلال می شوند که در نهایت منجر به از بین رفتن باکتری ها می شود.

این بیوسید در غشاهای اسمز معکوس نیز استفاده می شود. اسمز معکوس یکی از روش هایی است که برای شیرین سازی آب دریا و حذف مواد آلی و سمی از پساب های صنعتی استفاده می شود. برای ضد عفونی کردن آب می توان حساب جداگانه ای برای بیوسیدهای موجود در آب استخر باز کرد. بیوسیدهای اکسید کننده مانند کلر و ازن در آب استخر برای جلوگیری از رشد و توسعه میکروارگانیسم های مضر که باعث بیماری های پوستی می شوند استفاده می شود. مقدار این مواد وارد شده به آب مطابق با مقدار pH انجام می شود.

بایوساید ایزوتیازول

ایزوتیازولینون با فرمول C3H3NOS یک بیوسید غیر اکسید کننده با pH 6.5 تا 9 است. این مایع شفاف زرد کم رنگ است و یکی از مهم ترین مواد بیوشیمیایی به حساب می آید. این ماده با انواع مواد شیمیایی سازگار است و بسیار مقرون به صرفه است. خواص ضد عفونی کنندگی عالی دارد، بنابراین در صابون هایی مانند شامپوها برای محافظت از محصولات در برابر آلودگی توسط باکتری های مضر استفاده می شود. ایزوتیازولین در صابون ها و مواد شوینده صنعتی و خانگی استفاده می شود. تولید چسب برج خنک کننده؛ مصالح و مواد ساختمانی در تولید چرم و لوازم آرایشی استفاده می شود.

کاربرد بیوسیدها در صنعت نفت و گاز

پس از توقف کار چاه نفت، آلودگی بیولوژیکی به تدریج وارد چاه می شود و باعث ایجاد رسوب و گازهای سمی می شود. باکتری های لجن ساز، باکتری های کاهنده سولفات و باکتری های اکسید کننده آهن، باکتری های خاصی هستند که مشکلات زیادی را در نفت و گاز ایجاد می کنند. این آلاینده ها به دلیل ماهیت شیمیایی و اسیدی بودن باعث گرفتگی و خوردگی لوله ها و اتصالات می شوند. همچنین اثرات منفی میکروارگانیسم ها مربوط به تخریب هیدروکربن های نفتی است که باعث افزایش غلظت روغن، میزان گوگرد و ویسکوزیته می شود و باعث مشکلات استخراج می شود. آلودگی میکروبی باعث اسیدی شدن گاز می شود که فلز را خورده می کند. بنابراین با معرفی مقدار مناسب سوخت زیستی می توان شاهد رفع این آلودگی بود.




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کتابخونه و آدرس ketabkhoooneh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com